Trainen tijdens zwangerschap




1.001 vragen, minstens 1.002 verschillende antwoorden, dat was zowat de rode draad tijdens mijn zwangerschap, een fenomeen dat andere moeders ongetwijfeld zullen herkennen. Zo ook de onduidelijkheid of onzekerheid omtrent sporten tijdens de ontwikkeling van een baby’tje in de buik.

Ondertussen heb ik ervaren dat geen enkel advies, geen enkel (wetenschappelijk) artikel, geen enkele mening perfect aansloot op mijn situatie. Trainen volgens de CrossFit® Methodology kan volgens mij perfect gecombineerd worden met het groeien van een kindje in de buik. Meer nog, ik ben van oordeel dat, wanneer CFOTR een belangrijk deel van je leven zonder bolle buik was, het geen goed idee zou zijn om die sport plots een halt toe te zeggen.

Niet enkel de fysieke paraatheid van je lichaam is een must om een goede zwangerschap te kunnen doorstaan, maar zeker ook de mentale gezondheid van een mama in spe is van primordiaal belang om een goede, maar zeker ook leuke periode van ongeveer 9 maand te kunnen beleven.



Ik ben blij dat ik tijdens de afgelopen periode de joviale sfeer van de CFOTR community heb kunnen blijven ervaren. Samen praten, lachen en zweten, elkaar aanmoedigen en helpen, het zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat je er als toekomstige moeder elke dag weer volop tegenaan kan gaan, zeker als sommige dagen al wat zwaarder zijn dan andere.

Het is uiteraard wel zeer belangrijk dat je als zwangere vrouw zeer goed luistert naar je lichaam. Het is logisch dat de intensiteit van je fysieke inspanning aangepast moet zijn aan de toestand van je lichaam. De jacht op persoonlijke records (PR’s) zal je even moeten uitstellen. Het aanleren van nieuwe oefeningen en / of technieken hou je ook beter nog even achter de hand.

Nieuw leven in de buik zorgt ervoor dat je lichaam een heuse transformatie moet ondergaan in een zeer beperkte tijd. Het spreekt voor zich dat dit moeilijk gecombineerd kan worden met een lichaam dat meermaals per week de limieten opzoekt van wat het kan. Anderzijds is het even vanzelfsprekend dat een goed getraind lichaam wel zal protesteren indien het plots zonder sport verder moet.

Alles kan, alles mag, doch moet alles aangepast worden aan de situatie waarin je lichaam zich juist bevindt.

Zwangere Sara Stas toont kettlebell swing

Niet enkel de gewichten, maar eveneens de frequentie, de snelheid, de intensiteit, de complexiteit etc. moeten best verschaald worden naarmate je zwangerschap vordert. Alhoewel je baby’tje goed beschermd zit in zijn cocon, is het bovendien belangrijk dat je het beschermt tegen bruuske bewegingen, of zware impacts, maar ook andere zaken zoals (rechte) buikspieren, bekkenbodemspieren, vergen de nodige aandacht tijdens de training.

Ten slotte helpt het trainen volgens de CrossFit® Methodology ook na de bevalling enorm om m’n lichaam optimaal te kunnen laten herstellen. Dankzij de oefeningen en technieken van CFOTR, heb ik geen moeite om bepaalde postnatale oefeningen te begrijpen en uit te voeren. De training gewoontes die ondertussen als het ware in het lichaam ingebakken zitten, geven me bovendien een grote voorsprong ten opzichte van minder sportieve vrouwen en helpen me om op een relatief korte periode opnieuw de trainingen te kunnen hervatten. Ik heb zelf een eerste prachtige zwangerschap achter de rug en ben terug zwanger van een tweede kindje.

Ik ben er meer dan ooit van overtuigd dat mijn gezonde lichaam en mijn gezonde geest hiertoe een grote bijdrage geleverd hebben.

Zwangere Sara Stas toont push-press

Trainen volgens de CrossFit® Methodology is niet enkel voor, maar zeker ook tijdens en na de zwangerschap een absolute aanrader!



Vond je dit artikel interessant? Deel het met je vrienden via onderstaande links