Betere conditie

Een betere conditie met CrossFit


Er werd lange tijd algemeen aangenomen dat trainingen van lange duur aan een lage intensiteit een goede impact hebben op je algemene conditie. Recente studies hebben aangetoond dat interval-trainingen aan een relatief hoge intensiteit en van kortere duur, zoals CrossFit trainingen, hetzelfde of zelfs een beter resultaat opleveren. Zo krijg je snel een goede conditie zonder urenlange, saaie en eentonige duurtrainingen. Het voordeel is dat een CrossFit-training maximaal 1 uur duurt en je gemotiveerd wordt door de coach en andere atleten. Het resultaat is verbluffend !

Misschien loop je volgend jaar wel de 20km van Brussel, de 10 Miles van Antwerpen of een Spartacus Run?


Indoor roeien om je conditie te verbeteren
Indoor roeien voor een betere conditie

Wil jij ook een betere conditie?


Wat zijn interval trainingen?

Interval trainingen, zoals CrossFit, zijn trainingen waarbij je de intensiteit van de beweging, gedurende een korte periode, verhoogt. Deze verhoging kan een lichte verhoging zijn, of juist een hele heftige verhoging, waarbij je bijna buiten adem raakt.

Na die korte intensieve piek, volgt een rustperiode, waarbij je het normale trainingstempo weer aanneemt. Deze cyclus wordt een aantal keren herhaald. Bij CrossFit On The Road gaan we eindeloos combineren met korte en lange reeksen oefeningen en korete en langere pauzes. Zo krijg je een gevarieerde training met de beste resultaten.

Voordelen van interval trainingen

De voordelen van interval trainingen zijn enorm. Het wisselen van tempo bij interval trainingen, zoals bij CrossFit, leidt ertoe dat je lichaam niet went aan een bepaalde beweging. De voordelen zijn onder andere:

  • Snel verbeteren van je conditie
  • Vermeerderen van je spiermassa
  • Versnelling van je vetverbranding
  • De resultaten zijn snel merkbaar, dus je bespaart tijd
  • Je lichaam went niet een eentonig trainingsschema
  • De trainingen zijn niet saai
Een betere conditie door interval training

Door interval trainingen verbetert je conditie. Je longinhoud wordt groter waardoor je meer aankunt. Uit onderzoek blijkt dat mensen die dergelijke trainingen afwerken (mensen die CrossFit doen) binnen 2 weken ongeveer 2x zo lang konden sporten, als de mensen die normale trainingen hadden afgewerkt.

Vermeerdering van je spiermassa

Je lichaam werkt harder tijdens interval trainingen en daardoor gebruik je je spieren intensiever. Hierdoor neemt je spiermassa toe.

Een bijkomend voordeel van een grotere spiermassa is dat je dagelijks meer calorieën verbrandt om die spiermassa in stand te houden. Een kilo spier vraagt dagelijks wel 100 calorieën, terwijl dezelfde hoeveelheid vetmassa slechts 10 calorieën vraagt. Je vetmassa maakt dus plaats voor spieren.

Versnelling van je vetverbranding

Een heel groot voordeel van interval trainingen is dat je meer vet verbrandt. Interval trainingen beïnvloeden namelijk de werking van je lichaamscellen. Je lichaamscellen worden eerder geprikkeld om vet te verbranden, zelfs als je lichte oefeningen doet, of klusjes zoals huishoudelijk werk of de hond uitlaten. Uit een onderzoek uit 2005, onder vrouwen, bleek dat zij na 2 weken van interval trainingen, 36% meer vet verbrandden dan tijdens 1 uur fietsen.

De resultaten zijn snel merkbaar

De resultaten zijn al merkbaar na 2 weken. Doordat je longcapaciteit is toegenomen, ontvangen je spieren meer zuurstof. Hierdoor verbetert je uithoudingsvermogen met ongeveer 13%, in 2 weken tijd.

De resultaten zijn ongeveer 5 x sneller merkbaar dan met een klassiek eentonig trainingsschema

Tijdwinst

Een CrossFit training duurt 1 uur, alles inbegrepen (opwarming, techniek aanleren, de workout en de cooling-down).

Geen tijd om te sporten, is dus geen excuus meer. Uit onderzoek is gebleken dat 1 uur interval training dezelfde resultaten geeft als een extensieve training van 5 uur. Van tijdwinst gesproken.

Je lichaam went niet

Wanneer je steeds dezelfde oefeningen doet, dan raakt je lichaam daar aan gewoon en dan verminderen de resultaten. Het gevolg is dat je niet meer afvalt en je conditie verbetert niet meer. Je hebt het zogenaamde glazen plafond bereikt. Interval trainingen helpen je om dat te voorkomen.


Wil jij ook een betere conditie?